۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير

هفتاد و نهمین جلسه فوق العاده هیات رئیسه دانشگاه اصفهان

هفتاد و نهمین جلسه فوق العاده هیات رئیسه دانشگاه اصفهان با حضور نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و دکتر جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با محوریت تبیین ظرفیت های دانشگاه اصفهان برای جذب اعتبارات، در محل سالن دکتر رزمجو دانشگاه اصفهان برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی، دکتر حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان در این نشست، ضمن تقدیر از زحمات دکتر جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور،تصریح کرد: از دکتر جمالی نژاد سپاسگزاریم که امروز را برای پی گیری‌ مواردی که در جلسه قبل مطرح شده بود،به دانشگاه اصفهان اختصاص دادند.

دکتر هرسیج در ادامه ضمن تسلیت به مناسبت قیام 15 خرداد و ارتحال ملکوتی امام راحل(ره) اطهار کرد: ما وقایعی مختلفی را بعد از انقلاب داشتیم و نباید از نقش کلیدی حضرت امام به عنوان بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران غافل شویم. از نظر فلسفه سیاسی افلاطون بحث فیلسوف شاه را مطرح می کند ولی این مهم نمونهٔ عینی نداشت تا این که حضرت امام(ره) آمد.

حضرت امام راحل(ره) حکیم بود،شما کسی را در بین رهبران جهان ندارید که این ویژگی ها را داشته باشد.  اگر آثار قلمی حضرت امام را در ابعاد مختلف ملاحظه بفرمائید در بحث های فقهی،فلسفی،اخلاقی،عرفانی هم‌تراز ایشان کسی را نداریم که در این حد به مرحله اجتهاد رسیده باشد و خودساخته باشد.

به اضافه این که ایشان ولی فقیه حاکم هم بود یعنی هر آن چه را که در مقام نظر و مقام علم جامعیت داشت در مقام عمل هم عملیاتی کرد.

 جمهوری اسلامی یادگار ایشان است که به ما رسیده است. ایشان نظریه پرداز هم بود، یعنی همین جمهوری اسلامی که مطرح می شود یک نسخه برای حل معضلی است که سال ها ایران با آن مواجه بود.

رئیس دانشگاه در ادامه افزود: تشخیص مشکلات کشور خیلی مهم است. خیلی از استادان ما در مورد موضوعات نظریه می دهند ولی نظریه آن ها مرتبط با مسائل کشور نیست ولی حضرت امام این ویژگی را داشت و موفق شد،مشکل استبداد و مشکل وابستگی را شناسایی و مطرح کند. این مشکلات را نه لیبرال ها که دم از آزادی می زدند و نمونه بارز آن آقای مصدق بود، فهمیدند و نه سوسیالیست ها و مارکسیست ها به این دو مشکل پی بردند.

دکتر هرسیج تصریح کرد: این که متفکر بداند مسئله چیست بسیار مهم است که متناسب با آن نظریه بدهد. حضرت امام این کار را کرد.  ولایت فقیه را مطرح کرد، ایدئال ها و آرمان هایی را مطرح کرد که بر اساس ارزش های همین کشور است نه ارزش های لیبرالی و مارکسیستی.

اکثریت مردم مسلمان هستند مگر می شود نسخه بپیچید که لیبرالی و مارکسیستی باشد.

 هر چه نگاه می کنم در این دنیای مادون کسی را پیدا نمی کنم که آن جامعیت را داشته باشد و حکیم، نظریه پرداز و حاکم باشد.

دکتر هرسیج با بیان این که،شخصیت حضرت امام(ره) واقعا بی نظیر است تصریح کرد:  خلف صالحشان هم همین طور هستند. البته با یک درجاتی که ایشان همیشه خود را شاگرد حضرت امام می دانستند.ایشان همه مواردی که امام(ره) فرمودند بعد از این که رهبری را پذیرفتند، مو به مو انجام دادند. مزیت مقام معظم رهبری این است که ایشان در مقام اجرا از همان ابتدا در صحنه بودند. ایشان درمقام عمل نیز تدبیرهایی که برای کشور اندیشیدند، به ویژه بعد از این که رهبری امت را برعهده گرفتند واقعا بی نظیر است. ما در چه نقطه ای بودیم و الان به چه نقطه ای در سطح منطقه و بین الملل رسیدیم و این ها همه مرهون درایت و تدبیر مقام معظم رهبری است.

ایشان در ادامه افزود: شهادت رئیس جمهور مردمی را تسلیت عرض می کنیم و ان شاالله خداوند به ما که مدعی هستیم رهرو حضرت امام ، مقام معظم رهبری و رئیس جمهور شهیدمان هستیم، در مقام اجرا موفق باشیم.

دکتر هرسیج تاکید کرد: تا زمانی که این مسئولیت و امانت در اختیار ما است باید محکم کار کنیم و باید وقت و انرژی بزاریم که مشکلات را حل شود.

رئیس دانشگاه افزود: این که همه نمایندگان اصفهان از دانشگاه اصفهان هستند هم فرصت و هم تهدید است. یعنی مردم به مرجع نخبگانی کشور که  دانشگاه ها است،رو آوردند.

دکتر جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور نیز ضمن تسلیت به مناسبت قیام 15 خرداد، ارتحال رهبر کبیر انقلاب و شهادت رئیس جمهور و همراهانشان با بیان خاطراتی از حجت الاسلام شهید آیت اله رئیسی و شهید آقای عبداللهیان وزیر خارجه کشور تصریح کرد: اینجانب رئیس کارگروه ابوموسی هستم و موضوعات توسعه آن را پی گیری می کنم، حضرت آقا توصیه هایی برای بحث های امنیتی،  سازه ای، مسکونی و توسعه دریایی داشتند که مسئولیت پی گیری آن بر عهده اینجانب است. 

ایشان در ادامه خاطره هایی از آقای امیرعبداللهیان و آقای آل هاشم، آقای رحمتی، تبیین و یاد و خاطره شهدای خدمت را گرامی داشتند. 

دکتر جمالی نژاد در ادامه افزود : ما باید کاری کنیم که در سرمایه اجتماعی چسبندگی انجام شود ، یعنی افراد خودشان داوطلبانه برای اهداف توسعه کشور پیشقدم بشوند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید خدمت آقای رحمتی تصریح کرد: ایشان استانداری بود که در بازه زمانی کوتاهی سرمایه اجتماعی استان را پای کار آورده بود که این روحیه و تدبیر باید تداوم داشته باشد. 

دکتر جمالی نژاد تصریح کرد: بحث مدیریت آسمان را به جد دنبال کنید زیرا جز موضوعات اصلی کشور است که باید روی آن کار شود. 

وی افزود: معمولا در پهنه ها سکونتگاه نداریم و تنها پهنه ای که سکونتگاه محسوب می شود، اصفهان است.وی پیشنهاد داد که متخصصین دانشگاه اصفهان در پژوهشکده سوانح طبیعی کشور جلسه ای را برگزار کنند و بخشی از سوانح طبیعی کشور را دانشگاه اصفهان بر عهده بگیرد.

دکتر جمالی نژاد تصریح کرد: جشنواره مشترک بین وزارت کشور و شهرداری که در آبان ماه برگزار می شود، پیشنهاد من این بود که تم این جشنواره " فناوری های نوظهور "باشد.

وی بر سرمایه اجتماعی تاکید و تصریح کرد؛  تامین مالی و امکان پذیری سرمایه اداری اصفهان در ابوموسی وجود دارد.

 در ادامه دکتر زنگی آبادی طرح ریز پهنه بندی زلزله اصفهان را تشریح و تصریح کرد: این طرح در سال 1399 شروع شد و در سال گذشته خاتمه یافت. خدا را شکر می کنیم که توانستیم این طرح را با کیفیت عالی و اعتبار خیلی پایینی به انجام برسانیم و قطعا این طرح می تواند الگویی باشد برای استان های دیگر و به زعم گروه نظارت ما این طرح در مقیاس ملی نمونه داخلی ندارد و حتی مطالعات پایایی که انجام شده است ، افرادی که کارهای بین المللی انجام می دهند معتقد بودند که در مقیاس بین المللی هم بی نظیر است.

دکتر محبوب فر فارغ التحصیل دکتری دانشگاه نیز طرح خود را ارائه و  تصریح کرد:قبلا طرح پژوهشی دکتری من تحت عنوان مدیریت آسمان بود. درخواست من این است که از طرح پسا دکتری بنده،  حمایت بفرمایید که در سطح استان و ملی انجام شود. 

وی افزود: عنوان طرح اینجانب " تبیین چالش های جمهوری اسلامی ایران در حوزه امنیت ملی و برآورد ضرایب مدنیت زدایی و آستانه تحمل پذیری است. نقشه جغرافیایی ایران را 5 قسمت کردیم و این مطالعه را انجام دادیم. 

هدف کلی این طرح برآورد ضرایب مدنیت زدایی و آستانه تحمل پذیری هست  اهداف اختصاصی ، ارتباط نا آرامی های سیاسی اجتماعی در ادوار 1378، 1401 با ضرایب مدنیت زدایی و آستانه تحمل پذیری است . هدف دیگر ارائه مکتب نوین در راستای کنترل ناپایداری های امنیتی در نقشه جغرافیایی است.

 

دکتر حیدری مدیر دفتر طرح و برنامه و بودجه دانشگاه نیز اظهار کرد: پیرو احصا نظام مسائل استان که دکتر امیری با همکاری استانداری اصفهان و ذیل عوامل حضرت عالی و دوستان در وزارت کشور انجام می دهند، اینجانب به عنوان مجری طرح پژوهشی تحلیل فرصت های سرمایه گذاری استان اصفهان در سواحل مکران، خدمت می کنم.امروز بعد از ظهر به اتفاق یک تیم پژوهشی جهادی که در حوزه پیشرفت منطقه ای فعالیت می کنند عازم رودان و میناب و بندر سیلیک ،محل انتقال آب اصفهان و جاسک و کنارک و دشتیاری و چابهار و ... هستیم به مقدار 743 کیلومتر در 8 روز که ان شاالله 16 گزارش تقدیم دفتر سرمایه گذاری استانداری بکنیم.  به طور موازی آقای دکتر تمنایی دارند روی ظرفیت های سرمایه گذاری کریدور شمال و جنوب کار می کند که مجری طرح شیفت یاب شبکه یکپارچه ترابری برای وزارت راه هستند. ان شاالله ذیل این دو پروژه و پروژه هایی که ذیل آن تعریف می شود، اتاق بازرگانی، وزارت کشور و نهاد های ذی ربط، دانشگاه های استان،شهرک علمی و تحقیقاتی شکل می گیرد بتوانیم خدمتی به استان و توسعه دریا محور داشته باشیم.

دکتر فرامرزی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، بحث سند آمایش سرزمین به ویژه بخش آموزش عالی را مطرح و تصریح کرد: وزارت علوم تلاش زیادی کرد که در یک بازه فشرده و کوتاه، بخش هایی از سند را اجرا کند تحت عنوان سامان دهی رشته ها ولی بخش اصلی که ماموریت گرایی موسسات آموزش عالی بود به خصوص دانشگاه اصفهان که این آمادگی وجود دارد که دانشگاه خودش ظرفیت هایی را دارد که ماموریت هایی را تعریف کند ولی پی گیری موضوع تحقق سند آمایش آموزش عالی استان است می تواند فصل مشترکی برای تحقق ایفای نقش دانشگاه در ماموریت گرایی،باشد. موضوع دوم بحث آموزش است که ظرفیت بسیار بالایی در دانشگاه اصفهان به ویژه در مرکز آموزش های آزاد وجود دارد. سایر مراکز تخصصی فقط برای آموزش هستند  آموزش دهیاران، شهرداران، فرمانداران و بخش هایی که در بخش های تخصصی نیاز به آموزش دارند. همین بحث آمایش چه قدر در بدنه حوزه های اجرایی نفوذ کرده است. دانشگاه ابن ظرفیت را دارد چه به شکل حضوری و چه به شکل مجازی در بحث آموزش نقش ایفا کند

دکتر نوروزی معاون اداری و مالی دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه اصفهان 80 سال قدمت و 270 کیلومتر مربع وسعت دارد. حدود 50 کیلومتر خیابان دارد که یکی از خیابان های آن 5 خیابان است . وضعیت آسفالت های دانشگاه بسیار نابسامان است و نیاز به بازسازی دارد. در 40 سال اخیر هزینه ای در این زمینه نشده است. بودجه ما محدود است، 71 درصد بودجه سال گذشته حقوق پرسنلی حدود 9 درصد پژوهشی،  9 درصد فرهنگی و دانشجویی شده است. کاستی هایی هم داشتیم. پی گیری های جدی انجام دادیم ولی بالاخره دغدغه ما این است که برای آسفالت دانشگاه کمکی بشود. حدود برآوردی که انجام شده 40 هزارتن قیر لازم است که بتوانیم معابر دانشگاه را بازسازی کنیم..

مسئله دوم آب است، زیرا لوله هایی که آب را منتقل می کند از جنس چدن هستند و  مربوط به 80 سال پیش است. ورودی عالی است ولی خروجی اشکال دارد

نکته سوم  زمین است، ما 1600 کارمند و  استاد داریم که نیاز به زمین برای ساخت منزل مسکونی هستند. ولی حقوق اساتید تازه استخدام بسیار کم  است.  15درصد فضای سبز استان نیز از طریق دانشگاه اصفهان تعیین می شود.

 

دکتر رئیسی مدیر حوزه ریاست نیز با شعری از حضرت امام(ره) ضمن یاد و خاطره ایشان را گرامیداشت و شهادت رئیس جمهور شهید و همراهانش را تسلیت گفت و تصریح کرد:

از غم دوست در این میکده فریاد کشم

دادرس نیست که در هجر رخش داد کشم

سال ها می گذرد، حادثه ها می آید

انتظار فرج از نیمه خرداد  کشم

در این جلسه چند محور گفتگو داشتیم، ظرفیت هایی را برای جذب اعتبارات مطرح کردند که امروز توضیح داده شد، در جلسه ای که قبلا داشتیم در مورد طرح های پژوهشی گفتگو شد و دکتر جمالی نژاد طرح هایی را ارائه و سه محور را که دانشگاه می تواند به وزارت کشور کمک کند و تعاملی که می تواند داشته باشد را مطرح فرمودند و در آن بستر ایده هایی مطرح شد. بخش اول گفتگوی ما اختصاص به ادامه جلسهٔ قبل که موضوعات پژوهشی  طرح ها و ایده هایی با محوریت دکتر هادی امیری انجام شد و دکتر مرتضوی، محبوب فر و دکتر زنگی آبادی طرح های خود را مطرح کردند و در بخش های بعدی نیز معاونت اداری ومالی به تشریح جذب اعتبارات پرداختند

دکتر بانکی پور فرد نماینده مردم اصفهان در مجلس در این نشست اظهار کرد: ما در این دوره که محدودیت های کرونا نیست می توانیم از ظرفیت های فکری وعلمی استادان استفاده کنیم.

وی افزود: دانشگاه اصفهان دانشگاه مادر و جامع است و در کل کشور جایگاه بالایی دارد. از ظرفیت دانش آموختگان دانشگاه اصفهان نیز استفاده کنید زیرا به این دانشگاه تعلق خاطر دارند.

دکتر بانکی پور با بیان اهمیت نقش دفتر نهاد نمایندگی مقام معطم رهبری در فعالیت های فرهنگی دانشگاه تصریح کرد: حجت الاسلام مستاجران مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علاوه بر دانشگاه سال ها در ستاد نهاد بوده اند و باید از ظرفیت خوب ایشان در فعالیت های فرهنگی بهره مند شوید.

وی با تکید بر هم افزایی قوی برای مسائل فرهنگی دانشگاه اظهار کرد: با کارهای اثباتی فرهنگی که دانشجو محور هم باشد، مشکلات فرهنگی دانشگاه حل میشود دکتر بانکی پور تاکید کرد، اگر دانشگاه را به سمت متعهلی ببریم، بخش زیادی از حاشیه ها پیش نمی آید. وی بر حضور حداکثری و اجماع حداکثری در انتخابات پیش رو تاکید و تصریح کرد: ان شالله در جبهه انقلاب به گزینه واحد برسیم.

 

در ادامه دکتر طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: اگر قرار باشد در مجلس تصمیم بگیریم یک پشتوانه و مبنای فکری می خواهیم .بسیاری از مسائلی که امروز در کشور در حوزه های ماموریتی وزارت کشور داریم از جمله مسائل سیاسی، اجتماعی و امنیتی و ... مبنای نظری جدی به همراهش نیست . دانشگاه های بزرگ ما می توانند ماموریت محور روی آن کار کنند مثلا حاشیه نشینی و مهاجرت شهرهای بزرگ که اصفهان در حد تهران درگیر این مسئله است. برنامه و ایده ای برای این که حاکمیت جه طور با این پدیده برخورد کند وجود ندارد. ماموریت دانشگاه اصفهان در وزارت کشور جیست؟ باید از دانشگاه های کلان برای حل مسائل،کار بخواهند.

گفتنی است در این نشست که روز دوشنبه 14 خرداد 1403 در سالن دکتر رزمجو برگزار شد،دکتر طغیانی، دکتر بخشی، دکتر یزدیان،دکتر بانکی پورفرد نمایندگان مردم اصفهان در مجلس  حضور داشتند که دکتر بانکی پورفرد و دکتر طغیانی  دیدگاه ها و نظرات خود را مطرح و بر تعامل نخبگان دانشگاهی در حکمرانی کشور تاکید کردند.

 

 

 

 

 

 

 

تاریخ:
1403/03/19
تعداد بازدید:
1027
منبع:
Powered by DorsaPortal